Nasza Fundacja jest niezależną organizacją pozarządową zajmującą się ochroną wybranych zabytków techniki na terenie Śląska. Oddajemy w Państwa ręce unikalne plenery do wykorzystania. To chronione przez nas obiekty do produkcji filmowych i reklamowych. To co wyróżnia nasze obiekty na tle innych poprzemysłowych i kolejowych zespołów to dbałość o autentyzm. Prace adaptacyjne zawsze prowadzimy z poszanowaniem zabytkowej substancji obiektów dążąc do zachowania oryginalnego wyglądu i wyposażenia – tak by wciąż, mimo upływu lat – czuć było klimat dawnej pracy. Fundacja to także zespół merytorycznie przygotowanych specjalistów zajmujących się historią techniki i transportu. Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą.
Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej
Muzeum Kolejnictwa na Śląsku zajmuje teren parowozowni w Jaworzynie Śląskiej. Na 2,5 hektarach zamkniętej bocznicy kolejowej zgromadzona jest kolekcja ponad 100 jednostek zabytkowego taboru kolejowego — lokomotyw, wagonów i innych pojazdów szynowych. Centralny punkt zespołu stanowi 19-stanowiskowa parowozownia wachlarzowa z 1909 r. o powierzchni 2000 m². Na terenie Muzeum zachowana jest cała, niezbędna do funkcjonowania parowozowni, historyczna infrastruktura kolejowa, którą tworzą m.in.:
- sprawna obrotnica kolejowa z ok. 1920 r.
- olejarnia z historycznym wyposażeniem (skład olejów eksploatacyjnych dla lokomotyw)
- dźwig węglowy z zasiekiem (kompletne urządzenie dźwigowe Thiele & Mawald Glatz 1920r.)
- piaskownia z 1909 r.
- warsztat kolejowy z zachowanymi i sprawnymi maszynami warsztatowymi — m.in. tokarnie, strugi, prasy
- zapadnia z 1918 r. (z zachowaną windą śrubową wbudowaną w tory)
- zespół kuźni i sprężarkownia z wyposażeniem
- szalet z 1943 r. z historycznym wyposażeniem i armaturą
Muzeum Kolejnictwa na Śląsku jest także jedynym muzeum w Polsce eksploatującym zabytkowy tabor kolejowy. Do najważniejszych, sprawnych pojazdów należą:
- zabytkowa, polska lokomotywa parowa TKt48-182 z 1951 r.
- wagon osobowy Bi29 klasy 1 z 1930 r.
- dwa wagony osobowe Ci28 klasy 2 z 1928 r.
- najstarsza czynna lokomotywa spalinowa w Polsce, DEUTZ OMZ 122 R z 1940 r.
- czechosłowacki wagon motorowy M262.02 z 1958 r.
- polska spalinowa lokomotywa manewrowa 409-D1 z 1964 r.
- jedyny sprawny w Polsce drogowy walec o napędzie parowym Ruthermeyer z 1930 r.
Eksploatowany przez Muzeum Kolejnictwa na Śląsku tabor posiada wszystkie niezbędne dokumenty i badania wymagane w realizacji przejazdów po publicznych liniach kolejowych na terenie Polski. Podlega on stałemu dozorowi technicznemu.
Jaworzyna Śląska leży w bezpośrednim sąsiedztwie najbardziej malowniczych linii kolejowych w Polsce, m.in. górskiej linii Wałbrzych – Kłodzko, posiadającej największą liczbę kolejowych obiektów inżynieryjnych – w tym mierzących ponad 1000 m tuneli kolejowych pod Sajdakiem, Świerkową Górą czy Wołowcem.
Muzeum Kolejnictwa na Śląsku
ul. Towarowa 4, 58-140 Jaworzyna Śląska
Tel. 74 63 74 330 / 692 407 401
muzeum@muzeumtechniki.pl
muzeumtechniki.pl
Młyn Hilberta w Dzierżoniowie
Młyn Hilberta rozpoczął swoją działalność w Dzierżoniowie w 1865 r. Wcześniej przedsiębiorstwo Hilbert Mühle AG prowadziło mniejszy zakład w Bielawie. Zakład przeszedł szereg rozbudów i adaptacji m.in. w latach 1875 czy 1916, czy wreszcie w 1936 roku, kiedy uzyskał swój ostateczny, istniejący do dziś kształt, ale ani na chwilę nie stracił swojego charakteru i nie zmienił przeznaczenia. Przez ponad 150 lat produkowano tu mąki, kasze i otręby najwyższej jakości. Zakład przestał funkcjonować w październiku 2016 r. W listopadzie tego samego roku miało miejsce ostatnie mielenie mąki, po którym wyłączono i rozpoczęto konserwację maszyn i urządzeń, w sposób umożliwiający ich ponowny rozruch.
Główną część młyna stanowią 4 połączone ze sobą budynki o łącznej powierzchni blisko 10.000 m² na 6 kondygnacjach z dominującą 36-metrową kubiczną wieżą wodną z 1916 r. Ale o unikatowości młyna nie stanowi jego rozmiar i wiek, ale przede wszystkim wyposażenie. Kompletny i sprawny, pochodzący z lat 30-tych XX wieku ciąg technologiczny złożony m.in. z:
- 40 mlewników z 1935 r. w niemieckiej wytwórni MIAG w Brunszwiku
- tryjerów
- filtrów
- odsiewaczy ramowych
- przenośników kubełkowych
- elektrycznego zespołu napędowego z transmisją pasową
Zachowany ciąg technologiczny oraz otoczenie młyna powoduje, że może być sceną rekonstruującą funkcjonowanie XIX i XX-wiecznych zakładów przemysłowych.
Fundacja Ochrony Dziedzictwa Przemysłowego Śląska dysponuje również szeregiem sprawnych zabytkowych pojazdów użytkowych, które w naturalny sposób mogą zostać wykorzystane w budowie scenografii. Kolekcja obejmuje zarówno samochody dostawcze, jak i osobowe.
Młyn Hilberta
ul. Batalionów Chłopskich 11, 58-200 Dzierżoniów
600 064 011
biuro@muzeatechniki.pl
muzeatechniki.pl
Muzeum Techniki Rolniczej na Śląsku w Piotrowicach Świdnickich
Fundacja Ochrony Dziedzictwa Przemysłowego na Śląsku od kilku lat prowadzi prace przy adaptacji zabytkowego zespołu Dworu i Folwarku na potrzeby Muzeum Technik Rolniczych na Śląsku. W remontowanych obiektach powstaje „Żywy Folwark” – muzeum, w którym prezentowana będzie nie tylko historia rozwoju rolnictwa, ale także przedstawione będzie życie w gospodarstwach rolnych XIX i początku XX wieku. Budynki na terenie Folwarku są sukcesywnie remontowane, powoli odzyskując swoje pierwotne funkcje.
Dwór wzniesiony został w latach 1596-1599. Do otoczonego fosą obiektu prowadzi kamienny most. Monumentalna bryła dworu – na wzór średniowiecznego zamku – została wzniesiona na planie kwadratu z czterema, narożnymi, cylindrycznymi wieżami. Gmach murowany jest z łamanego kamienia, uzupełnionego miejscami cegłą. Łączna powierzchnia użytkowa dworu wynosi 1500 m² na 3 kondygnacjach. Budynek posiada rozległe piwnice.
Cały zespół – na działce o powierzchni ponad 40 000 m² – tworzą:
- neorenesansowy dwór
- odrestaurowana stodoła o powierzchni ponad 800 m²
- spichlerz
- stodoła
- dwa budynki szpitalne
W zbiorach powstającego Muzeum Techniki Rolniczej w Piotrowicach Świdnickich znajduje się szereg dawnych maszyn, urządzeń i pojazdów rolniczych, które umożliwiają odtworzenie nie tylko wyposażenia gospodarstwa rolnego przełomu XIX i XX wieku, ale także na prowadzeniu w ich oparciu prac polowych. Do najważniejszych eksponatów należą pochodzące z lat 20-tych i 30-tych XX wieku – sprawne ciągniki rolnicze FORDSON.
Muzeum Techniki Rolniczej na Śląsku
Piotrowice Świdnickie, 58-140 Jaworzyna Śląska
600 064 011
biuro@muzeatechniki.pl
muzeatechniki.pl
Muzeum Hutnictwa Cynku WALCOWNIA w Katowicach-Szopienicach
Niepowtarzalna architektura, oryginalne postindustrialne wnętrza i zachowane oryginalne wyposażenie – to główne atuty Muzeum Hutnictwa Cynku Walcownia. Budynek wzniesiony został w 1904 r., jako część funkcjonującej w Szopienicach Huty Bernhardi, w 1913 r. został rozbudowany, uzyskując swój ostateczny, zachowany do dziś kształt i charakter. Produkcja blach cynkowych prowadzona była do 2002 roku, wówczas zrodził się pomysł zachowania obiektu do celów muzealnych. W 2013 r. przejęty został przez Fundację Ochrony Dziedzictwa Przemysłowego Śląska i poddany remontowi oraz konserwacji. Całkowita powierzchnia hali wynosi blisko 6000 m². W Walcowni zachowane zostały wszystkie maszyny, urządzenia i narzędzia niezbędne w procesie produkcji blach cynkowych, w tym przede wszystkim:
- 4 stacjonarne maszyny parowe do napędu walcarek znajdujące się w osobnej, wydzielonej części hali
- 2 piece do wytopu cynku
- piec grzewczy
- stół odlewniczy
- 2 walcarki wstępne
- 3 walcarki wykańczające
Zachowany autentyczny ciąg technologiczny pozwala na zrekonstruowanie wnętrza zakładu produkcyjnego z przełomu XIX i XX wieku. Monumentalne maszyny – walcarki – mogą być częściowo wprawione w ruch za pomocą silnika elektrycznego z transmisją pasową.
Muzeum Hutnictwa Cynku WALCOWNIA posiada w swoich zbiorach również jedną z największych w Europie kolekcji stacjonarnych silników spalinowych; od niewielkich 1-cylindrowych motorów stanowiących źródło napędu dla urządzeń w warsztacie rzemieślniczym, po większe jednostki mogące zasilać całe zespoły maszyn i urządzeń fabrycznych. Silniki są odrestaurowane i sprawne technicznie. W zbiorach Muzeum znajduje się ponadto kolekcja zabytkowych motocykli legendarnych amerykańskich marek HARLEY-DAVIDSON i INDIAN. Historyczne i sprawne pojazdy pochodzą z lat 1924-1986 i ilustrują wszystkie najważniejsze epoki w historii amerykańskiej i światowej motoryzacji.
Rozległa, ale jednocześnie zamknięta przestrzeń hali WALCOWNI to doskonałe miejsce na realizację nie tylko małych i kameralnych spotkań czy klipów, ale także scen wymagających rozmachu oraz wydarzeń nawet dla 1000 uczestników.
Muzeum Hutnictwa Cynku WALCOWNIA
ul. 11 Listopada 50, 40-387 Katowice
Tel. 727 600 186
walcownia@muzeatechniki.pl
walcownia.org
Parowozownia Dzierżoniów w Dzierżoniowie
Zespół Parowozowni w Dzierżoniowie wybudowany został w 1909 r. Niewielki obiekt miał zapewnić środki transportu i ich obsługę w obrębie zagłębia włókienniczego Dzierżoniów – Bielawa – Pieszyce. Parowozownia zlokalizowana została w sąsiedztwie dworca kolejowego w Dzierżoniowie oraz dworca towarowego. Bocznica parowozowni posiada bezpośrednie połączenie z torami szlakowymi przebiegającymi przez Dzierżoniów. Swoją funkcję – tj. miejsca obsługi i eksploatacji lokomotyw – pełniła do lat 90-tych XX wieku. Następnie wykorzystywana była m.in. jako magazyn czy muzeum techniki. Od 2014 roku obiekt poddany został ochronie przez Fundację i trwają prace adaptacyjne mające na celu dostosowanie go do potrzeb zwiedzających.
Na zespół parowozowni w Dzierżoniowie składają się m.in.:
- 9-stanowiskowa parowozownia wachlarzowa z 1909 r.
- sprawna, mechaniczna obrotnica kolejowa,
- unikatowy dźwig bramowy z 1909 r.
- budynek administracyjny (fragment pierwszej parowozowni z ok. 1850 r.)
- zespół budynków warsztatowych (dobudowanych do parowozowni)
Parowozownia stanowi drugi – obok Młyna Hilberta – obiekt Fundacji na terenie Dzierżoniowa. Ich bliskie sąsiedztwo umożliwia jednoczesne wykorzystanie przestrzeni i plenerów oferowanych przez obiekty w ramach jednego przedsięwzięcia. Od 2014 r. na terenie bocznicy gromadzony jest zabytkowy tabor kolejowy wyprodukowany po 1945 r., m.in. polskie parowozy serii Ol49, Ty45.
Dzierżoniów leży w biegu linii kolejowej 137 – tzw. Magistrali Podsudeckiej, jednej z najstarszych i najbardziej atrakcyjnych krajobrazowo linii kolejowych na Dolnym Śląsku i w Polsce. Linia nigdy nie została zelektryfikowana i zachowało się na niej wiele budowli i elementów infrastruktury kolejowej z przełomu XIX i XX wieku. Niewielki ruch kolejowy powoduje możliwość organizacji planu zdjęciowego w możliwie dużym stopniu dopasowanym do potrzeb produkcji.
Parowozownia Dzierżoniów
Filia Muzeum Kolejnictwa na Śląsku
ul. Kolejowa 88, 58-200 Dzierżoniów
600 064 011
biuro@muzeatechniki.pl
muzeatechniki.pl
Muzeum Porcelany Śląskiej w Tułowicach
Historia produkcji porcelany w Tułowicach koło Opola sięga początków XIX wieku, jednak dopiero przejęcie istniejącej od 1815 r. manufaktury przez rodzinę Schlegelmilch nadało jej skalę i rozmach. W 1912 roku właściciel fabryki Richard Schlegelmilch zdecydował się na budowę reprezentacyjnej siedziby rodowej. Willa o powierzchni ponad 1100 m2 otrzymała okazały secesyjny kostium architektoniczny. W latach 20-tych XX wieku przebudowano wnętrza w duchu Art déco, z tego okresu pochodzą m.in. liczne płaskorzeźby w częściach wspólnych przedstawiające życie w dżungli, czy ponad 6-metrowy witraż o podobnej tematyce. Willa otoczona jest kilkuhektarowym parkiem angielskim. Wnętrza willi zaaranżowane są w sposób rekonstruujący otoczenie zamożnych fabrykantów z przełomu XIX i XX wieku.
Fundacja Ochrony Dziedzictwa Przemysłowego Śląska objęła też ochroną część dawnej fabryki porcelany – najbardziej reprezentacyjny, secesyjny, budynek wzorcowni.
W przeszłości mieścił pracownie projektowe i sale do prezentacji wyrobów.
Muzeum Porcelany Śląskiej
ul. Parkowa 7, 49-130 Tułowice
600 064 011
biuro@muzeatechniki.pl
muzeatechniki.pl