Lekcje muzealne są realizowane w formie interaktywnych warsztatów twórczych. Warsztaty edukacyjne odbywają się w specjalnie wyposażonej sali w grupach od 5 do 30 osób lub na terenie otwartym Muzeum. Czas trwania zajęć to ok. 45 min.
Podczas zwiedzania wchodzimy do lokomotywowni wachlarzowej oraz korzystamy z urządzeń i wyposażenia warsztatu kolejowego, a także pomieszczeń urządzonych w stylu minionej epoki. Pozwala nam to przekazać młodym ludziom fascynującą i autentyczną historię sztuki, techniki i przemysłu, wciągając ich w tematykę. Czas trwania zwiedzania muzeum z przewodnikiem w grupach trwa ok. 60 min.
Zajęcia dla każdego
Uczestnicy zajęć mają okazję poznać i nauczyć się różnych technik związanych z zawodem kolejarza, mechaniki parowozów, lokomotyw spalinowych i elektrycznych oraz ochroną muzealną zabytków w Polsce. Warsztaty prowadzone są przez edukatorów, między innymi przez dawnych pracowników parowozowni. Kreatywne spotkanie integracyjne dla pracowników, urodziny z Lokomotywą Tomkiem, chrzest lub inny rodzinny event w sali klubowej. Zapraszamy na warsztaty okazjonalne, np. z okazji Dnia Dziecka, Mikołaja, Halloween. A także na warsztaty związane z porą roku, czy tematyczne – majówka ….
Dla najmłodszych
Dzieci w wieku przedszkolnym uczymy podstaw estetyki: na podstawie styropianowej za pomocą farb, plasteliny i innych narzędzi plastycznych tworzą odpowiednik makiety kolejowej oraz kreatywne aktorskie odczytywanie fragmentów wiersza Tuwima “Lokomotywa”. W Centrum Obsługi Turysty muzeum urządzona jest przestrzeń do zabaw. Serwujemy różne dania obiadowe w Wagonie Restauracyjnym WARS.
Lekcje Muzealne
Grupom szkolnym proponujemy zwiedzanie muzeum oraz udział w wybranych warsztatach. Większe grupy uczestniczą na przemian w zwiedzaniu muzeum, i w warsztatach tematycznych. W przerwie oferujemy gorące i zimne napoje. Istnieje możliwość zamówienia pełnego posiłku po wcześniejszej rezerwacji. Odniesienie do odpowiedniego punktu obowiązującej podstawy programowej, stworzonej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, zostało umieszczone przy opisie poszczególnych lekcji:
„Stoi na stacji lokomotywa…”
Są to warsztaty polegające na czytaniu wiersza „Lokomotywa” Juliana Tuwima przez uczestników wspólnie z prowadzącym, a następnie próbie jego fizycznej prezentacji na bocznicy kolejowej przy wystawie poświęconej temu dziełu. Takie aktywności są przeplatane przekazywaniem podstawowej wiedzy o mechanice parowozu.
Klasa | Przedmiot | Podstawa programowa |
---|---|---|
I-III | Wymagania ogólne | IV.6.wykonuje własne eksperymenty językowe, nadaje znaczenie czynnościom, nazywa je, tworzy żarty językowe i sytuacyjne, uważnie słucha i nadaje znaczenie swym doświadczeniom. II.1. W zakresie emocjonalnego obszaru rozwoju rozwija umiejętność przedstawiania swych emocji i uczuć przy pomocy różnorodnych artystycznych form wyrazu. |
Czas trwania: 45-60 min | Cena: 15.00 zł / os.
„Świat w miniaturze”
Warsztat obejmuje zajęcia plastyczne, gdzie uczestnicy spędziwszy wcześniej czas na zwiedzaniu Muzeum mogą przekazać swoje wrażenia w bardziej manualny sposób. Na podstawie styropianowej, za pomocą farb, plasteliny i innych narzędzi plastycznych tworzą odpowiednik makiety kolejowej. Podczas zajęć uczestnicy dowiedzą się jak działa skala oraz co to jest modelarstwo.
Klasa | Przedmiot | Podstawa programowa |
---|---|---|
Przedszkole | Wymagania ogólne | IX. Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne. |
I-III | Wymagania ogólne | II.1. W zakresie emocjonalnego obszaru rozwoju rozwija umiejętność przedstawiania swych emocji i uczuć przy pomocy różnorodnych artystycznych form wyrazu. VI.1 Planuje i realizuje własne projekty/prace realizując te projekty/prace, współdziała w grupie. |
I-III | Edukacja plastyczna | I.1. Osiągnięcia w zakresie percepcji wizualnej, obserwacji i doświadczeń. I.2 Osiągnięcia w zakresie działalności ekspresji twórczej. II.3 Wydziera, wycina, składa, przylepia wykorzystując gazetę, papier kolorowy, makulaturę, karton, ścinki tekstylne. |
IV-VI | Plastyka | Plastyka III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego. II. Doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza przejawiająca się w działaniach indywidualnych i zespołowych. |
Czas trwania: 45 – 60 min. | 20 zł/os.
„Mały muzealnik”
Warsztat polega na przybliżeniu dzieciom zasad funkcjonowania muzeów. Uczestnicy zajęć w oparciu o wybrany zabytek dokonują jego wstępnej oceny oraz przygotowują właśną kartę zabytku. Zadaniem ich będzie ułożenie zagadek dotyczących eksponatów znajdujących się w Muzeum. Uczestnicy poznają także wybrane przykłady rewitalizacji zabytków techniki.
Klasa | Przedmiot | Podstawa programowa |
---|---|---|
I-III | Edukacja wczesnoszkolna | VII.b umożliwiających nabywanie doświadczeń poprzez zabawę, wykonywanie eksperymentów naukowych, eksplorację, przeprowadzanie badań, rozwiązywanie problemów w zakresie adekwatnym do możliwości i potrzeb rozwojowych na danym etapie oraz z uwzględnieniem indywidualnych możliwości każdego dziecka |
I-II | Edukacja historyczna | I. pogłębianie wiedzy o ważnych wydarzeniach z dziejów narodu polskiego i dziejów powszechnych, by móc krytycznie odnosić się do przeszłości, lepiej rozumieć teraźniejszość i odpowiedzialnie budować przyszłość |
IV | Historia | I.2 Poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje |
„Zawody kolejowe”
Czy wiesz, że sporo dawnych zawodów kolejowych, to już ginące zawody? Do takich należy praca dróżnika kolejowego, który to przez dwa wieki mieszkał przy torach i był odpowiedzialny za stan torów. Dróżnik to tylko jeden z takich przykładów. Warsztat obejmuje krótki wykład, a następnie każde z dzieci będzie mogło zobaczyć jak wyglądała praca m.in. dróżnika kolejowego i samodzielnie nasmarować podkłady kolejowe. Jest przy tym mnóstwo zabawy, ale też i praktycznego podejścia do tematu. Za każdym razem prowadzący wybiera konkretny zawód i uzależniając lekcję od pogody przeprowadza ją albo w terenie albo pod dachem.
Klasa | Przedmiot | Podstawa programowa |
---|---|---|
I-III | Wymagania ogólne | I.I uważnie słucha wypowiedzi i korzysta z przekazywanych informacji. |
I-III | Edukacja społeczna | V.4 Współpracuje z innymi w zabawie, w nauce szkolnej i w sytuacjach życiowych; przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej oraz świecie dorosłych; |
IV-VIII | Zajęcia techniczne | IX.I b. rozpoznaje rodzaje maszyn i urządzeń. IX. 3 dba o bezpieczeństwo własne i innych III.3. Planowanie i realizacja praktycznych działań technicznych. |
I-V (Szkoły średnie) | Kształcenie ogólne | I. Traktowanie uporządkowanej, systematycznej wiedzy jako podstawy kształtowania umiejętności; |
„Lokomotywy spalinowe, elektryczne i parowozy”
Lekcja obejmuje praktyczny pokaz funkcjonowania lokomotyw spalinowych i elektrycznych, informacje dotyczące historii lokomotyw oraz ich mechaniki. Prezentacja budki maszynisty oraz wiedzy z zakresu taboru kolejowego. Uczeń zdobywa wiedzę z zakresu rozróżniania części taboru kolejowego oraz rozpoznawania oznaczenia urządzeń sterowania ruchem kolejowym stosowane na planach i schematycznych stacji.Lekcja ma na celu szczegółowe omówienie także elementów składających się na mechanikę parowozu, różnic pomiędzy parowozami starszego a nowszego typu.
Klasa | Przedmiot | Podstawa programowa |
---|---|---|
VII-VIII | Technika | I.Rozpoznawanie i opis działania elementów środowiska technicznego. I.2. Identyfikowanie różnorodnych elementów technicznych w najbliższym otoczeniu. |
I-V | Mechanika | VII. 1. Uczeń Posługuje się pojęciami natężenia prądu elektrycznego, napięcia elektrycznego. oraz mocy wraz z ich jednostkami |
I-V (Szkoła średnia) | Wymagania ogólne | I.8 Podróżowanie i turystyka |
Czas trwania: 45 – 60 min. | 15 zł/os.
„Bezpieczeństwo na kolei”
Zajęcia poświęcone zwiększeniu świadomości uczniów odnośnie odpowiedniego zachowania nie tylko na przejazdach kolejowych, ale również zdobycie podstawowej wiedzy ogólnej na temat ruchu pojazdów i maszyn. Poznanie rodzajów i znaczenia znaków kolejowych, umieszczenie ruchu kolejowego w kontekście historycznym, spacer po bocznicy kolejowej po ścieżce edukacyjnej „Znaki kolejowe”.
Klasa | Przedmiot | Podstawa programowa |
---|---|---|
II-III | Edukacja wczesnoszkolna | III.9 umiejętność dbania o bezpieczeństwo własne i innych uczestników grupy, w tym bezpieczeństwo związane z komunikacją za pomocą nowych technologii oraz bezpieczeństwo uczestnictwa w ruchu drogowym. VIII.b.umożliwiającej aktywność ruchową i poznawczą dzieci, nabywanie umiejętności społecznych, właściwy rozwój emocjonalny oraz zapewniającej poczucie bezpieczeństwa |
VIII | Edukacja dla bezpieczeństwa | II.4.omawia rolę różnych służb i innych podmiotów, uzasadnia znaczenie bezwzględnego stosowania się do ich zaleceń; |
I-V (Szkoły średnie) | Edukacja dla bezpieczeństwa | III.1.definiuje i rozpoznaje rodzaje alarmów i sygnałów alarmowych; |