Pracownia Konserwatorska Fundacji Ochrony Dziedzictwa Przemysłowego Śląska

Naprawy i odbudowy zabytkowego taboru kolejowego oraz pojazdów zabytkowych

Pracownia

Muzeum Kolejnictwa na Śląsku jest jedyną w Polsce placówką muzealną realizującą naprawy i konserwacje jednostek zabytkowego taboru kolejowego.
Realizowane przez nas projekty konserwatorskie dotyczą zarówno sprawnych jednostek taboru kolejowego jak i jednostek prezentowanych w charakterze pomników. Prace prowadzone są na terenie Muzeum Kolejnictwa na Śląsku oraz przy współpracy z wyspecjalizowanymi partnerami w kraju i za granicą.

Wykwalifikowany personel

Prace realizowane są przez wysoko wykwalifikowany personel techniczny oraz merytoryczny posiadający wieloletnie doświadczenie w zakresie prowadzenia napraw i konserwacji zabytkowego taboru kolejowego a także innych, wielkogabarytowych, pojazdów o charakterze historycznym.

Nasi dotychczasowi odbiorcy to m.in.


● Państwowe Muzeum Auschwitz – Birkenau w Oświęcimiu
● Museo Memoria y Tolerancia – Holocaust Museum w Meksyku
● Florida Holocaust Museum w St. Petersburg
● Polskie Górnictwo Naftowe i Gazowe – Oddział we Wrocławiu
● Creoproject – Projektowanie i Realizacja Inwestycji Architektonicznych we Wrocławiu
● Stacja Muzeum (ex. Muzeum Kolejnictwa) w Warszawie
● Muzeum im. Ireny i Mieczysława Mazarakich w Chrzanowie

Zasady napraw i konserwacji

Wszystkie prace realizowane przez Pracownię Konserwatorską Muzeum Kolejnictwa na Śląsku, realizowane są w oparciu o katalog zasad, stosowanych zarówno wobec czynnych jednostek zabytkowego taboru kolejowego jak i jednostek, które mają być prezentowane w charakterze nieczynnych pomników techniki.
Minimalizowanie strat: wymiany elementów, urządzeń i zespołów urządzeń o charakterze historycznym powinny być minimalizowane. Wskazana jest regeneracja mają na celu zachowanie zabytkowej substancji obiektu
Bezpieczeństwo: remonty i konserwacje sprawnych jednostek zabytkowego taboru kolejowego muszą być prowadzone w sposób umożliwiający ich eksploatację na publicznych liniach kolejowych
Technologia: prace powinny być prowadzone w oparciu o technologie i narzędzia stosowane w epoce powstania obiektu

Wybrane realizacje


W ciągu 16 lat działalności Muzeum Kolejnictwa na Śląsku przeprowadziło remonty i konserwacje kilkudziesięciu jednostek zabytkowego taboru kolejowego i innych pojazdów. Prace realizowane były zarówno na potrzeby muzeów tworzących Fundację jak i partnerów zewnętrznych.

Naprawa Główna parowozu TKt48-18 (1951 r.)

Prace prowadzone w latach 2013 – 2014. Przedmiotem prac była polska lokomotywa parowa TKt48-18 z 1951 r. Parowóz skierowany został do Naprawy Głównej (P5) obejmującej m.in. wymianę kotła parowozowego oraz całkowity remont pozostałych układów lokomotywy.

Kocioł poddany naprawie został w wyspecjalizowanej firmie zewnętrznej, pozostałe prace przeprowadzono w całości przez Pracownię Konserwatorską. Jazda próbna parowozu odbyła się w lipcu 2014 r. Lokomotywa od tego czas poprowadziła przeszło 300 Muzealnych Pociągów Specjalnych przy przebiegu ponad 20 000 km.
Parowóz użytkowany jest przez Muzeum Kolejnictwa na Śląsku – Oddział Fundacji w Jaworzynie Śląskiej. Lokomotywa spełnia wszystkie wymogi stawiane pojazdom poruszającym się po publicznych liniach kolejowych.


Naprawa Główna wagonów osobowych Ci/Bi (1928-1930 r.)

Prace prowadzone w II etapach; dwa wagony Ci28 poddawane były Naprawie Głównej w latach 2014-2015, wagon Bi29 w roku 2016. Przedmiotem naprawy były 3 zabytkowe, pochodzące z lat 1928 – 1930, niemieckie wagony osobowe. Prace obejmowały całkowitą odbudowę wagonów oraz przywrócenie ich do ruchu po ponad 20 latach postoju.
Całość prac przeprowadzona została w Pracowni Konserwatorskiej. Wagony od czasu zakończenia prac weszły w skład ponad 300 Muzealnych Pociągów Specjalnych przy przebiegu ponad 20 000 km. W tym czasie przewiozły 20 000 turystów.


Renowacja lokomotywy BMAG 10253 (1930 r.)
Prace prowadzone w 2015 r. Przedmiotem naprawy była zabytkowa, niemiecka, bezogniowa lokomotywa wąskotorowa BMAG 10253 No6 z 1930 r. Lokomotywa użytkowana była na terenie zespołu Gazowni Tarongaj we Wrocławiu.

Po zakończeniu eksploatacji prezentowana w charakterze pomnika na terenie zakładu. Prace obejmowały renowację pojazdu stanowiącego nieczynny pomnik techniki. Prace realizowane były na zlecenie Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazowego – Oddział we Wrocławiu.


Renowacja lokomotywy Tx2-355 (1911 r.)
Przedmiotem naprawy była zabytkowa, niemiecka, parowa lokomotywa wąskotorowa Tx2-355 z 1911r. Lokomotywa pochodzi ze zbiorów Muzeum Kolei Wąskotorowej w Żninie, a od 2016 r. prezentowana jest – jako nieczynny pomnik techniki – na terenie dawnego dworca kolei wąskotorowej na wrocławskim Nadodrzu.

Prace w całości przeprowadzono w Pracowni Konserwatorskiej na zlecenie firmy Creoproject z Wrocławia.


Renowacja lokomotywy T49 Ryś (1946 r.)
Przedmiotem naprawy była zabytkowa, polska, parowa lokomotywa wąskotorowa T49 “Ryś” z 1946 r. Lokomotywa pochodzi ze zbiorów Muzeum im. Ireny i Mieczysława Mazarakich w Chrzanowie. Lokomotywa prezentowana jest w charakterze nieczynnego pomnika techniki eksponowanego na otwartej przestrzeni.

Prace w całości przeprowadzono w Pracowni Konserwatorskiej Fundacji.

Kontakt:
Maciej Mądry, Dyrektor Ds. Ochrony Zabytków – maciej.madry@muzeatechniki.pl