W każdą trzecią niedzielę miesiąca prezentujemy naszą niezwykłą drezynę kolejową – Warszawę M20 z kolekcji pojazdów Fundacji Ochrony Dziedzictwa Przemysłowego Śląska.
Pokazy odbywają się przy naszej obrotnicy kolejowej od godz. 11:00 do 16:00.
Pierwsza drezyna na bazie samochodu Warszawa M20 powstała już w 1956 r.
Gotowe auta z FSO trafiały do zakładów w Nowych Skalmierzycach, gdzie dostosowywano je do ruchu po torach. Koła zmieniano na drewniane z metalową obręczą, ponieważ standardowe stalowe koła kolejowe byłyby zbyt ciężkie dla napędu samochodu osobowego. Układ kierowniczy blokowano w pozycji na wprost, zmieniano oświetlenie na zgodne ze standardami kolejowymi. Warszawa M20 drezyna była także wyposażana w specjalny podnośnik-stopkę do obracania pojazdu i zmiany kierunku jazdy po torach. By ułatwić ten proces zawieszenie podwiązywano linkami stalowymi. Takich pojazdów wyprodukowano do 1973 r. około 200 na bazie wszystkich modeli Warszawy, z czego około 80 sztuk służyło w PKP. Warszawy drezyny co ciekawe aktywnie służyły aż do lat 90.